تبلیغات
خبر فوری - نقش امام هادی (علیه السلام) در هدایتگری فرهنگ جامعه
 
خبر فوری
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : حسن گندمکار
مطالب اخیر
نویسندگان

دین اسلام آیین اعتدال است.(1) چنین اعتقادی در مرزبندی شاخصه های خود، با افراط و تفریط مبارزه نموده است. جوامع انسانی رشد و توسعه خود را در گرو اعتدال یافته اند .

كاستی ها، سختی ها و فشارهای بی منطق و بالاتر از استانداردهای توسعه انسانی، موجبات نابودی و دگردیسی یك فرهنگ را رقم می زند. یكی از نمونه های آشكار افراط گری كه در دوره امامت شیعه در تاریخ ثبت گردید، مقوله "غلو" در مدح امامان شیعه(ع) بوده است.این پدیده هر چند در ظاهر نوعی رخوت و خوشایندی را برای پیروان اهل بیت(ع) پدیدار می سازد، اما در باطن همانند آفتی بسیار خطرناك، پایه های اعتقاد اصیل را ویران می كند .

به فرموده امام علی(ع) پایه های كفر و شرك بر چهار چیز استوار است كه یكی از آنها "غلو" است.(2) بر این اساس، یكی از مهمترین وظایف اجرایی امامان شیعه(ع) بویژه از دوره امام سجاد(ع) به بعد، معرفی و تبیین اركان اعتقادی تشیع به دور از هرگونه افراط و تفریط غلوآمیز در حق اهل بیت(ع) است. در این بین، بسیاری از اصحاب امامان شیعه(ع) نیز به تألیف ردیه هایی علیه غالیان پرداختند(3). گرچه پدیدار شناسی غلو را در دوره هر معصوم(ع) باید جداگانه بررسی كرد، ولی در موضعگیری یگانه، اهل بیت(ع)، این پدیده شوم را نفی و پیروان خود را در داخل شدن به این هرزگاه منع نموده اند. پس از منزوی شدن داعیه داران این اندیشه فاسد در عصر امام صادق(ع)، دوباره بستر مناسبی بود كه پیروان این اندیشه، در دوره امام هادی(ع) مجال فعالیت یابند و اقدام به خدشه دار ساختن راه هدایت و امامت نمایند. امام هادی(ع) نیز همانند نیاكان پاكش، در راستای بیداری مردم كوشید و در روایاتی به انحرافهای این گروه اشاره داشته است. در روایت "سهل بن زیاد آدمی"، آمده كه می گوید: یكی از اصحاب ما برای امام هادی نوشت:فدایت گردم. سرورم، "علی بن حسكه"(4) مدعی است كه از دوستان شماست، دیگر آن كه شما اول و قدیم هستید (بحث كلامی) و او وكیل و فرستاده شماست كه دستورش داده اید مردم را به سوی شما دعوت نماید. او معتقد است كه نماز و روزه و زكات و حج، همگی معرفت تو و اشخاصی مثل اوست كه ادعای وكالت از ناحیه شما دارند.
او مدعی است كه مؤمنی با ایمان كامل است كه بندگی از طریق نماز و دیگر عبادات از وی ساقط شده است. بسیاری از مردم به او گرویده و اگر صلاح می دانید، بر دوستداران خویش منت نهاده، پاسخی بفرمایید تا آنان را از هلاك و گمراهی ها برهاند ... " می گوید حضرت چنین نوشت:"ابن حسكه" كه لعنت خدا بر او باد. دروغ می گوید و من هیچگونه دوستی نسبت به خود در او نمی بینم ... او را چه می شود؟ ...
خداوند لعنتش كند. به خدا سوگند كه خداوند محمد(ص) و پیامبران پیش از او را مبعوث نگرداند مگر با همین آیینهای اسلامی و نماز و روزه و حج و ولایت محمد(ص) جز به خداوند یگانه بی شریك دعوت نكرد و ما اوصیای او نیز از بندگان خدا هستیم و هرگز به خداوند شرك نمی ورزیم. اگر خدا را اطاعت كردیم مورد رحمت قرار می گیریم و اگر معصیت نمودیم، عذاب در انتظار ماست. ما حجتی بر خدا نداریم، بلكه حجت خداوندی بر ما و بر تمام خلق خداست. من از آنچه این شخص درباره ام می گوید، بیزاری می جویم و از این سخنان به خداوند پناه می برم. از ایشان دوری گزینید كه خداوند لعنتشان كرده است و آنان را در تنگنا قرار دهید."(5) این نمونه از موضعگیری امام دهم شیعیان(ع) به خوبی نمایانگر وضعیت آشفته جامعه آن روز است. چنانچه چنین اعتقادی را به دیگر شكلهای امروزی اش سرایت دهیم، متأسفانه شاهد انحرافهایی در جامعه اسلامی خواهیم بود. اول آن كه امروز بشدت،بویژه در میان نسل جوان،اباحه گری در دین و ارزشهای راستین تبلیغ می شود. گرچه پایه های مكتب بر تخفیف و رحمت و سهولت استوار است، ولی بدیهی است كه برداشت غلط از این همه پویایی و نشاط در دین، نتیجه ای به جز سطحی اندیشی و اباحه گری ندارد.در این راستا، عده ای با شیوه های متفاوت خداوند و مفهوم والای توحید را تنها در قلب خود به گونه ای كلیشه ای محبوس می نمایند و هر از چند گاهی فقط با واژه هایی همانند "دوستت دارم ای خدا" بر این معرفت سطحی خود عشق می ورزند. غافل از آن كه ایمان حقیقی همان باورهای عمیق است كه در قلب جای می گیرد و نورا نیت آن در اعمال و كردار آدمی ظاهر می شود. این همان سخنی است كه امام هادی(ع) در فرق بین اسلام و ایمان بیان می دارد(6) كه اسلام ظاهری، تنها در محدوده زبان و لایه های سطحی شعور اعتقادی خلاصه می گردد كه نتیجه چنین اسلامی، اجرا شدن احكام ظاهری در جامعه اسلامی است. بدین معنا كه اگر شخصی شهادتین را بر زبان جاری نمود، جامعه اسلامی با این رمز، او را در دایره دینی خود پذیرفته است و حرمت رفتاری و احكام دینی به آن از قبیل (طلاق، ازدواج و ... ) را در حقش رعایت می كند. اسلام هرگز دیگران را به تفحص و جستجوهای جا و بحث انگیز در اعتقادات دیگران سفارش ننموده است، ولی در راستای تقویت كرامت انسانی و برخورداری از مواهب صراط مستقیم، آنان را به درك ایمان واقعی دعوت می نماید؛ یعنی زیبنده است انسانی كه اصول اعتقادی دین را قبول نموده است، این اصول را در قلب خود كه همان جایگاه درك دین صحیح است به خوبی پرورش دهد كه در این مسیر، نورانیتی از آن حاصل شود كه فرایند آن تن در دادن و ملزم شدن شخص مسلمان مؤمن نسبت به احكام و اعمال مذهبی است. در دیدگاه امام هادی(ع)، این باور سطحی كه تنها قلبت پاك باشد و بیرون از این دایره وجدانی، نیاز به اعمال، احكام و وظایف اسلامی نباشد؛ كاملاً طرد شده است، دیگر آن كه مقوله ترك معابد و مساجد اسلامی كه فرقه هایی موجودیت اسلامی را در بنایی به غیر از مساجد در خانقاه ها یافته اند نیز از موارد انحرافی و شبهه انگیز است. در این كه آیا چنین فرقه هایی در نوع كاركردهای خود به صواب یا به خطا رفته یا می روند؛ در مجالی گسترده تر باید به بررسی آن پرداخته؛ ولی سخن در این است كه این رویكرد بدعت آلود، بویژه در بین جوانان شیعی، انهدام پایه های وحدت عقیدتی و آئینی را در پی دارد. بویژه كه تعدادی از این فرقه ها در لوای شیعه گری مكتب خود، با آئینی خاص، سعی در جذب نسل جوان دارند.(7)
بدیهی است كه مسجد به عنوان نهاد همیشه جاوید اسلام در بلاد اسلامی، باید ماندگار بماند و باید هر چه بیشتر در تقویت و برپایی آن تلاش نمود.(8) یكی دیگر از انحرافهای آفت زا، گرایش برخی از جوانان به جاذبه های خود ساخته و خود شیفته دیگر آئینهاست. به طور نمونه، انتخاب كتاب مقدس "انجیل" به جای قرآن به بهانه این كه انجیل نماد پیشرفت جوامع غربی است، همه از سوی عده ای، مرموزانه با شبكه هایی سری و هدفدار تبلیغ می شود. این موارد ذكر شده و بسیاری دیگر از نمونه های انحرافی و بدعت آلود، چنانچه در سد باور و ایمانی مستحكم در جامعه مهار نگردد(9)، بسیاری از ارزشها را از بن و ریشه ویران می سازد تا جایی كه دیگر به غیر از اسم و رسمی مسخ شده باقی نماند. سخن آخر این كه اگر در دوره امام هادی(ع) آن بزرگوار در مقابل افراط و تفریطهای جامعه مذهبی مقابله می نماید و با اعلام بیزاری، همگان را به در تنگنا قرار دادن عوامل انحراف دعوت می كند، ره آورد چنین هشداری در جامعه ما این است كه به هوش باشیم و با درس گرفتن از مكتب پویای اهل بیت(ع) توأم با مهرورزی و دوستی مؤمنانه(10)، رواج دهنده و هادی ارزشهای اصیل باشیم. پی نوشتها

پی نوشتها

1،بقره/ 143
2،وسایل الشیعه/ ج 11/ ب 49/ ح 10
3،نعمت ا... صفری/ مقاله اینترنتی "غلو و غالیان، عصر حضور در آئینه منابع"
4،معجم رجال الحدیث/ 1/ 214
5،هاشم معروف الحسنی/ زندگینامه دوازده امام 2/ 484
،معجم رجال الحدیث، 12/ 343
6،مكاتیب الرسول، 2 /164
7،ر. ك:مكتب اسلام شماره 5/ 1381،مقاله خاورمیانه منطقه ای استراتژیك در جهان اسلام
8،بقره / 114
9،آل عمران/ 104
10،آل عمران/ 28

(محمدحسن پاكدامن "حسام" )

منبع: وبلاگ http://taskhiri3.blogfa.com





نوع مطلب :
برچسب ها : عکس امام نقی علیه‌السلام، تمثال امام نقی علیه‌السلام، کاریکاتور، امام دهم شیعیان، امام نقی علیه‌السلام، دانلود آهنگ نقی، متن ترانه شاهین نجفی نقی، دانلود آهنگ نقی شاهین نجفی، دانلود پوستر آهنگ شاهین نجفی، متن ترانه شاهین نجفی، حکم ارتداد و کشتن و قتل شاهین نجفی، تمثال امام نقی علیه السلام، كمپین یادآوری امام نقی علیه‌السلام به شیعیان،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :